måndag 31 maj 2010

Ett kretslopp


När jag var och besökte en annan avdelning på förskolan jag gjort min fältstudie på fick jag höra om ett slags kretslopp som kan symbolisera jordens kretslopp. Detta är något som Jenny tidigare skrivit i bloggen. Det som var annorlunda med det kretslopp som jag såg var att det har varit fullt fungerande i ungefär sex år. Det påvisar att det verkligen fungerar att endast jord, vatten och växter behövs för ett fungerande kretslopp. Pedagogerna hade även i lite lecakulor i detta kretslopp. Något som pedagogerna även gjorde var att låta barnen lägga i olika sorters växter i kretsloppsburken. De tjockbladiga växtera dog och möglade relativt snabbt blev slutsatsen något som barnen fick se med sina egna ögon. Elfström m.fl. (2008) menar att det är viktigt att låta barnen få uppleva, upptäcka och experimentera själva, vilket är något som pedagogerna lät barnen göra när de skapade kretsloppet.

Under åren som har gått har kretsloppet fallit i marken flera gånger vilket medfört att insidorna är väldigt jordiga som ni kan se på bilden nedan. Tyvärr har detta fantasiska och konkreta experiment blivit bortglömt på förskolan, både av pedagoger och barn. Bruken har hamnat i ett hörn på avdelningen, den syns och då och då kommer barn och frågar vad det är för något. Pedagogerna svarar när frågan ställs men jag tycket att de borde ta vara på kretsloppets lärande funktioner på ett bättre sätt. Varför inte ta fram kretsloppet åtminstone en gång per år för att tala om det och låta barnen få en större förståelse för det varje gång de talar om det, kanske rent utav starta ett något mindre kretslopp varje år. På så vis får barnen se växternas och kretsloppets utveckling i steg under en lång tid. Wickman och Persson (2008) skriver att naturvetenskapen skall finnas i användbara sammanhang för att bli meningsfull. När inte ”burken” ses som något viktigt av pedagogerna tror jag att barnen inte ser meningen med den och får därför inte förståelse över varför burken med jord alltid står i hörnet av rummet. Wickman och Persson (2008) poängterar även vikten av att koppla naturveteskapliga begrepp till barnens vardag något som jag samstämmer med. Genom att ta upp begrepp så som atmosfär samt kretslopp även för de yngre barnen kan de i alla fall få en viss förståelse för begreppen som sedan kommer att byggas på under skoltiden.

Hälsningar Rebecca

1 kommentar:

  1. Hej! Detta experiemet tycker jag var mycket intressant, det visar på att man med få saker kan göra det konkret för barnen:) Håller med dig rebecca, och tycker det är synd att pedagogerna har "glömt" bort experimentet... tycker det är viktigt att man tar till vara på experimenten och kopplar det till barnens/ elevernas vardag. Håller med Wickman och Persson (2008) som poängterar vikten av att koppla naturveteskapliga begrepp till barnens vardag!

    Kram

    SvaraRadera