torsdag 27 maj 2010

Sammanfattning utifrån min lektion och samling jag hade för ett tag sen :)

Hejsan !
Här kommer en kort sammanfattning utifrån min lektion i skolan och från samlingen i förskolan. Jag började ha min lektion i skolan, när eleverna kom till mig var de mycket intresserade och nyfikna på vad vi skulle göra :)

Miljön


MItt material


Under lektionen


Jag tycker att miljön var viktig för att skapa spänning och intresse. själva lektionen gick bra och eleverna var delaktiga och hade många frågor. De fick gå runt solen och höll i jorden, ett år har paserat. Jag gjorde detta för att försöka göra det tydligt och konkret för eleverna. Eleverna hade många funderingar och tankar som de ville ha svar på, detta anser jag belyser vikten av att man som pedagog har med sig ämneskunskapen så att man kan förklara och för att kunna se vad de ger uttryck för. efteråt fick eleverna måla en dag och natt bild! På skolan så målade eleverna vad de gjorde på dagen och vad de gjorde på natten på förskolan så målade barnen en bild av hur natt och dag uppstod. det jag kände efteråt var att lektionen var på deras nivå och med hjälp av konkret material kunde det bli lite mer tydligt för både eleverna och barnen hur dag och natt uppstod.

På förskolan hade vi planerat samma lektion med barnen som vi hade på skolan. Förskolebarnen var mycket duktiga. en reflektion utifrån mig var att på förskolan blev det mer en dialog mellan mig och barnen och i skolan var det mer jag som pratade. jag kännde att det var givande när vi samtalade och barnen blev mer delaktiga i samlingen. Kankse var det så att barnen var mer vanna att samtala än utifrån det klimatet som är i skolan eller så var det jag som blev mer säkrare på mig själv och vågade släppa "manuset" och samtala med barnen. Så jag kännde att barnen fick ut mer av lektionen än eleverna. detta tycker jag belyser vikten av att man reflekterar över siig själv som pedagog och sin undervisningen och utvecklar det!

Några av förskolebarnens teckningar :







Lektion planeringern:
Mål att uppnå i grundskolan
Skolan ansvarar för att varje elev efter genomgången grundskola:
•Känner till och förstår de grundläggande begrepp och sammanhang inom de naturvetenskapliga, tekniska (…) kunskapsområdena. (Lärarförbundet, 2006, s. 15)

Konkreta mål
•Eleven ska skapa sig en förståelse för att jorden snurrar runt solen.
•Eleven ska skapa sig en förståelse för att jorden snurrar runt sin egen axel.

Kursplan för de naturorienterande ämnena
Skolan skall i sin undervisning i de naturorienterande ämnarna sträva efter att eleven tilltror och utvecklar sin förmåga att se mönster och strukturer som gör världen begriplig samt stärker denna förmåga genom muntlig, skriftlig och undersökande verksamhet. (Skolverket, 2008, s 48).

Genomförande
•Samla barngruppen. Pedagogen introducerar miljön. Mörkerlagt rum där solen gestaltas som en lampa i mitten av klassrummet. Jorden är en fotboll där vi har markerat var Sverige ligger.
•Förklara jordens storlek relaterat till solens storlek.
•Förklara natt och dag. Jorden snurrar ett varv runt sin egen axel, ett dygn. Med hjälp av andra länder på jorden kan vi visa att det är dag i Sverige men t.ex. natt i Kina.
•När vi ser att jorden går ner så är det jorden som snurrar bort från solen.
•Årstiderna – jorden snurrar ett varv runt solen. ”Tänk på jordaxeln”.


Att arbeta med fenomenet dag och natt har varit lärrorikt och intressant :)

Kramar Anna-Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar