På förskolan där jag har gjort mina fältstudier har pedagogerna, tillsammans med barnen, gjort ett litet minikretslopp! Detta i syfte att visa att detta lilla kretslopp har ett liknande kretslopp som vår planet Jorden. De planterade en liten planta i, ganska stor, päronformad flaska. På länken kan ni se hur man gör ett eget kretslopp: http://hem.passagen.se/johanna92/krets.htm. Sedan får barnen möjlighet att följa sin planta som växer inuti glasflaskan, utan varken mer jord, vatten eller syre. Jag anser att det är ett bra sätt att synliggöra Jordens kretslopp. Ett sätt att möta barnen på en nivå de faktiskt förstår.
Vidare har även barnen fått plantera sina egna blommor, men detta i vanliga blomkrukor. Detta gör förskolan varje år och sedan har de en lite blomstermarknad för föräldrarna, då de får möjlighet att köpa sina barns blommor. Pedagogerna hade samtal med barnen kring själva planteringen, vad blomman behöver för att växa, vart fröerna kommer ifrån osv. Sedan när det börjar växa upp något i krukan så fortskrider samtalen om plantorna och pedagogen får möjlighet att fråga hur det kommer sig att plantan vuxit? På så sätt kan pedagogen uppmärksamma om barnen förstått varför plantan växer!
Både förskolans arbete med blommorna och kretsloppet ger barnen möjlighet att uppnå målet ”utvecklar förståelse för sin egen delaktighet i naturens kretslopp och för enkla naturvetenskapliga fenomen, liksom sitt kunnande om växter…” (Lärarförbundet, 2006, s 31).
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar