Teknik
Ginner och Mattsson (1996) menar att tekniken är allt det som människan sätter mellan sig själv samt omvärlden, det för att lösa de problem eller behov som de ställs inför. De menar även att den nya kunskapen samt färdigheter som utvecklas hos människa för att klara den problemlösnings process som de står inför också är en sorts teknik. Författarna anser också att naturen är ”naturgjord” medens teknik är ”människogjord”, med det menar de att tekniken måste kopplas till människan samt det samhälle som de bor i. Både på förskolan och i skolan används oändligt många olika tekniska hjälpmedel. Dessa kan vara allt från enklare redskap som skohorn, häftapparater, hålslag, saxar, stolar, bord (både höj- och sänkbara och vanliga), bestick, lås och nycklar till mer avancerade som telefoner, musikspelare, overheads, datorer, digitala fotoramar och digitalkameror.
Ginner & Mattsson (1996) belyser att i tekniken är de praktiska momenten viktiga eftersom mycket av tekniken inte kan beskrivas med ord och att arbeta praktiskt ger känsla för krafter, hållfasthet och materialegenskaper. Det är viktigt i tekniken att barnen/eleverna får konstruera och bygga, ta isär och undersöka för att se hur det fungerar.
Teknik i Skolan
På min fältstudieplats så har de inte tekniken som ett ämne just nu och arbetar inte med den. Efter att ha haft ett samtal med min handledare så eftersträvar de efter en teknikpedagog som kan arbeta med ämnet teknik, varför de vill ha en teknikpedagog är på grund av att de anser att de inte har någon ämnesteori om tekniken och att de bara har några poäng teknik. De vill även ha en tekniklåda som de kanske kan använda så att de får hjälp med vad de ska beröra och belysa. Jag känner att man inte ska vara rädd att arbeta med tekniken och tillsammans med eleverna belysa vad teknik är. I skolan ska eleverna inte bara få ”göra”, utan de ska få en förståelse för olika sammanhang och detta är viktigt att ha med sig som pedagog och låta eleverna både få ”göra” och få reflektera över sammanhangen. I lärarens handbok (2006) tar den upp om läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklass och fritidshem (Lpo94) och den påpekar att eleverna ska ”känna till och förstå grundläggande begrepp och sammanhang” (Lärarförbundet, 2006, s 15).
I kursplanen för teknik står det att ämnets syfte och roll i utbildningen är att:
”Människan har alltid strävat efter att trygga och förbättra sina
livsvillkor genom att på olika sätt förändra sin fysiska omgivning.
De metoder hon då använt är i vidaste mening teknik. Utbildningen
i ämnet teknik utvecklar en förtrogenhet med teknikens väsen. Syftet
är att öka förståelsen av hur produktionsförhållanden, samhället, den
fysiska miljön och därmed våra livsvillkor förändras. Teknisk verksamhet
har påtagliga konsekvenser för människa, samhälle och natur.”
( Skolverket 2008. s, 115)
Jag tror att pedagogerna inte alltid tänker på vad teknik är utan det är mer saker som de tar för givet att de kan använd sig av när de finns, som till exempel papper, pennor, linjaler med mera. Därför måste pedagogerna själva få kunskap om ämnet teknik och därefter så måste de medvetande göra eleverna om vad som egentligen är teknik och då även ha en positiv attityd till vad teknik är eftersom att det kan vara svårdefinierat för eleverna och då kan uppfattas som något som är tråkigt eller ointressant. Ginner & Mattsson (1996) påpekar hur viktigt det är att ta till vara på elevers intresse när de kommer till tekniken.
När jag hade mina fältstudier i höstas så hade de ett tema med eleverna om världen förr och då pratade de om hur man levde, vad man hade för hjälpmedel med mera. Utifrån detta anser jag att de belyste tekniken utan att veta om det, de pratade om vilken teknik man hade då och hur det fungerade att leva på den tiden och här tycker jag att de belyser en del i teknikämnet, det historiska perspektivet. Jag anser att pedagogerna bara tror att tekniken handlar om datorer, att konstruera olika tekniska saker och här tar kanske många pedagoger avstånd för de känner att de inte har tillräcklig kunskap och att det är för svårt. Men tekniken finns ju överallt omkring oss och jag tycker att det inte behöver vara så svårt. I klassrummet kan man belysa de olika tekniska sakerna som finns och som man har som hjälpmedel, till exempel pennan. Jag tycker att man inte ska göra det för stort utan tillsammans med eleverna prata teknik och tillsammans ta reda på vad som är teknik och experimentera och så vidare. Inte vara rädd att plocka isär saker för att ta reda på hur det funkar och ofta tror jag att eleverna är mycket bra på detta och finner det intressant.
Det är så mycket som är teknik som jag själv inte visste var teknik som jag har lärt mig i denna kurs. För jag har också bara anset att teknik det är när man kan plocka sönder en dator och använda sig av det. Men efter Anna-Stinas föreläsning så belyste hon mycket som var teknik som man inte tidigare hade reflekterat över, detta anser jag är viktigt att belysa för eleverna och utforska det tillsammans. Ginner & Mattson (1996) menar att teknik kan anses vara en lösning på ett problem som människan haft. Ett annat sätt att se på teknik är att teknik är allt människan sätter mellan sig och naturen, samt kunskaperna och erfarenheterna som kommer härifrån. ”Tekniken arbetar med att lösa praktiska problem och där huvudfrågan är hur få det att fungera?” (Ginner & Mattson 1996, 26).
Teknik i Förskolan
Jag tycker att i förskolan är man bättre på att experimentera och ta reda på olika saker och ta tillvara på barnens frågor när det sker än i skolan. I förskolan känns det som om pedagogerna tillsammans med barnen utforskar och samtalar mer. Vilket jag tycker man ska försöka med i skolan också. I jämförelse med skolan tycker jag att förskolan har ett mer fokus på att låta barnen upptäcka och lära med hjälpa av teknik. Ofta blir barnen lämnad ensamma utan någon vuxens närvaro. I skolan är dessa tillfällen färre till antalet men mer organiserade, planerade med en tanke för att nå ett förbestämt mål. Båda verksamheterna kanske skulle ta del av varandra och finna en gemensam lösning. Jag anser att förskolan och skolan har ett större behov av samarbete mellan förskolan och skolan.
På förskolan kan mycket av det vardagliga materialet användas till ett tekniktänkande. Jag anser att det finns mycket teknikmaterial så som klossar, kapplastavar, skruvar, spikar och brödrostar. Att använda sig av kapplastavar för att exempelvis bygga ett så högt torn som möjligt kan vara en teknik bara i det och mycket av Montessori materialet är så att barnen få möjlighet i att konstruera, bygga och upptäcka med mera. Tekniken är även synlig i utemiljön bland spadar, hinkar, gungor, cyklar och pulkor. Barnen på förskolan har stor möjlighet att experimentera och testa sig fram med hjälp av många olika material. Så gott som allt material finns lättåtkomligt och barnen kan själva välja när de vill arbeta med de olika sakerna. Ginner och Mattsson (1996) tar upp ett exempel på när elever få använda sig av pappersrullar för att bygga ett torn. Författarna lyfter även att teknikundervisningen skall ge eleverna en tilltro till sin förmåga att finna en lösning på ett tekniskt problem. Detta anser jag att man även skall arbeta med i förskolan, det är viktigt att barnen får en tilltro till sig själva för att våga utforska tekniken och naturens möjligheter. Läroplanen för förskolan (Lpfö98) lyfter att förskolan skall erbjuda barnen en miljö som stimulerar och utmanar samt lockat till aktivitet. Förskolan skall även utveckla barnen till att kommunicera om olika områden samt lärandet till såsom att forma, konstruera och dra nytta av olika material och teknik. I Lpfö98 skall förskolan sträva efter att varje barn i utveckling och lärande ”utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika material och tekniker” (lärarförbundet, 2006, s 31).
På min fältstudieplats i förskolan så har de pratat om vad man använde förr för tekniska hjälpmedel, de har kort uppsatta där eleverna kan titta och reflektera över.
De pratar om tekniken och vilka tekniska hjälpmedel som finns och i montessori materialet finns mycket :)
Här får barnen se och testa på hur olika tekniska hjälpmedel man kan använda sig av för att till exempel, hälla vatten.
Här får barnen använda sig av olika material för att bygga och konstruera :)
Jag tycker att tekniken ska ses som ett ämne som är roligt och intressant och är en del av förskolan och kan tillämpas på många olika sätt både inomhus och utomhus för att utveckla en nyfikenhet hos barnen. Jag anser även att det är viktigt att vi benämner vad som kan vara teknik och der det ur olika perspektiv exempelvis vardagstekniken som kan var att bytta en lampa till med den avancerade tekniken. Pedagogerna i tidiga åldrar tar ofta inte in datorn i undervisningen vilket kan bero på att de är rädda för tekniken och känner sig osäkra att ta till sig ny kunskap. En anledning kan vara att de inte ser datorn som ett hjälpmedel utan mer som ett hinder. Författarna Ginner & Mattsson (1996) skriver att datorn har kommit att genomsyra många former av mänsklig verksamhet samt att vi är i en samhällsförändring som är orsakad av det tekniska systemet. Jag anser att det är viktigt att använda sig av datorer i undervisningen för att det är en viktig del i vårt samhälle och framtid. De olika tekniska systemen kan få olika konsekvenser i framtiden, men samtidigt går den tekniska utvecklingen framåt vilket gör att man kan förespå konsekvenserna inom tekniken.
Jag anser att man både i skolan och i förskolan ska göra olika studiebesök så att barnen/eleverna får se hur saker och ting fungerar. Detta menar Ginner och Matsson (2009) är nyttigt för elever då de genom sådana studiebesök lättare kan förstå hur de ting vi har omkring oss faktiskt fungerar. Jag kan se att förskolan använder sig mycket av samhället som resurs i deras arbete med teknik och att de även tar hänsyn till barnens tankar och idéer, vilket är bra för att gynna barnens intresse för teknik. Jag anser att det är bra att man utnyttjar resurserna omkring verksamheten. Tekniken blir då säkert mer meningsfull för barnen då de lättare kan koppla det till tidiga erfarenheter. Jag tycker även att de kanske skulle kunna arbeta med olika teman och då få in tekniken och då gå runt på skolan eller i klassrummet där barnen/eleverna får upptäcka vad som är teknik. Men även att tekniken som datorer används i undervisningen så att det inte bara finns där utan även används. Enligt läroplanen för förskolan (Lpfö98), samt läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklass och fritidshem (Lpo94) ska barn på ett lekfullt sätt få bekanta sig med tekniken och få ett naturligt förhållningssätt till den. De ska få pröva sig fram och experimentera samt utveckla en teknisk förståelse för att leva i dagens samhälle och utnyttja dess resurser.
”Genom att eleverna tidigt blir bekanta med tekniken, genom att de får lära sig hur tekniken fungerar, kan man motverka att det uppstår en klyfta mellan allmänhet och experter. Lika viktigt är att eleverna blir medvetna om de hot mot miljön och människor som vi står inför idag. De kan då själva komma att lämna bidrag till ett humanare och miljövänligare tekniksamhälle” (Ginner & Mattsson 1996, s. 87).
Referenser
Ginner, T. & Mattson, G. (red) (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur.
Lärarförbundet. (2006). (Lpo94, Lpfö98) Lärarens handbok. Solna: Lärarförbundet.
Skolverket. (2008). Kursplaner och betygskriterier. Stockholm: Fritzes
Kramar Anna-Maria :)
måndag 10 maj 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar