torsdag 27 maj 2010

Balthazar !!

Hej bloggen, den 26 maj var vi på besök på Balthazar !

Det var en mycket lärorik och givande dag tycker vi. De hade underbara miljöer som verkligen var intresseväckande och verkligen gjorde så att man blev nyfiken och ville lära mer. När vi kom dit fick vi testa på och experimentera själva, man kunde uppleva med alla sinnen genom att gå igenom en tunnel:

Här e jag vid tunneln ;)


Här e vi inne i tunneln !



Magiskt <3


De hade ett rymdrum där de fokuserade på temat universum- bland kometer och stjärnor, solsystemet, stjärnbilderna.



De hade ett rum med matematik: där man kunde bygga en pyramid, geometri, logiskt tänkande, problemlösning, matteskatten med mera.





Maria, jenny och rebecca :)

Man kunde lära sig mer om människokroppen: hjärtats slag, uppbyggnad, man kunde ta sin egen puls. De hade även om smart energi och tenikknuff för förskolan.



Rebecca tar sin puls :)


Jenny ;)

Vi tycker att det var mycket givande att få testa och uppleva olika saker samt att man fick experimentera sig fram. Genom att använda sig av alla sinnen och konkret material tycker vi att det blir tydligt för barnen och eleverna hur saker och ting fungerar. Under förmiddagen var vi med i en grupp där de först pratade om energi och därefter skulle eleverna bygga en bil och för att få den att åka så fick eleverna genom olika kraftverk ladda batteriet så att bilen skulle kunna åka! (Kraftverken var sol, vind och vatten) Materialet de använde sig av var lego, vilket gjorde det tydligt och konkret för eleverna hur tillexempel ett kraftverk fungerade. Pedagogerna på Balthazar tyckte att med hjälp av lego kunde man tydligt förklara för eleverna hur saker och ting fungerar och de kan med hjälp av legot testa sig fram och experimentera och konstruera. Eleverna var delaktiga och intresserade och testade sig fram. En kommentar från en av eleverna när vi tittade på de olika kraftverken var att: - tänkt vad häftigt att det fungerar så i verkligheten!
En reflektion utifrån oss var att flickorna tog det lite lugnare i sina konstruktioner och tänkte mycket och försökte att bygga av den bilen som var färdig medan pojkarna körde på och testade sig fram. Detta anser vi är viktigt att tänka och reflektera över på som pedagog. Vi tyckte att under den här delen så använde sig pedagogerna av både det teoretiska och kopplade samman det med det praktiska :)


Vattenkraftverk




Vindkraftverk

I den andra delen på förmiddagen så skulle eleverna bygga genom samarbete två och två var sitt vindkraftverk. De skulle vara framtidens ingenjörer :) Därefter när de var klara skulle de mäta hur mycket ström de fick ut med hjälp av en voltmeter. Till deras hjälp hade de olika material, de fick först ställa hypoteser så som hur många vingar tror ni att det behövs? Vilken form ska vingarna ha med mera. Även här så gick flickorna mer in på designen medan pojkarna ville snabbt vara klara och testa sina konstruktioner. Efteråt reflekterade de över hur de bästa vindkraftverket ska vara, vad som behövs, vilken vinkel ska bladen ha och så vidare.


Ett av elevernas lösningar :)

Under eftermiddagen testade vi lite själva samt var med på Engelskan de hade (English House), helt otroligt bra! Var verkligen en upplevelse :) Därefter fick vi ta del av deras temalådor, de hade många olika så som: kemi och miljö, konstruktion, elektricitet, ljud och ljus, rymden, magnetism, julens kemi, vatten-vind-energi, papperstillverkning, människokroppen med experiment om hjärta, kärl och lungor samt experimentlåda för förskolan med blandade experiment på olika teman. Vi tyckte att dessa lådor var mycket bra och till en hjälp i arbetet med barn/elever. Det var bra att det på varje sida i boken som följde med i temalådorna innehöll både ett experiment, en förklaring samt hur man kunde utveckla detta. Väldigt bra tror vi för då har man både en förklaring (det teoretiska) samt det praktiska som man kan belysa med barn/elever.



Vi tycker att det verkligen har varit en givande dag med många intryck. Det har varit bra att få uppleva och ta del av deras verksamhet och samtala med pedagogerna hur man kan ta till vara på denna möjlighet att använda sig av Balthazar som en ressurs till skolan. En reflektion utifrån oss var att tänk om man kunde skapa sådana här miljöer på förskolan och skolan där barn och elever kunde få utforska och uppleva med alla deras sinnen. Undra vilket lärande som skulle kunna ske… Vi ska utnyttja elevernas kunskaper istället för att pressa in kunskaper som de inte har någon nytta, förståelse för.

”Jag hör och jag glömmer, Jag ser och jag minns, Jag gör och jag förstår” (Konfucius, 555f.kr – 479 f.kr).

1 kommentar:

  1. ”Genom att eleverna tidigt blir bekanta med tekniken, genom att de får lära sig hur tekniken fungerar, kan man motverka att det uppstår en klyfta mellan allmänhet och experter. Lika viktigt är att eleverna blir medvetna om de hot mot miljön och människor som vi står inför idag. De kan då själva komma att lämna bidrag till ett humanare och miljövänligare tekniksamhälle” (Ginner & Mattsson 1996, s. 87). Detta tycker jag att man kan med hjälp av Balthazar visa för barnen och eleverna :)
    kramizar på er

    SvaraRadera