söndag 9 maj 2010

Reflektioner av anna-maria och rebecca :)

Vattnets kretslopp

När vi (Anna-Maria och Rebecca) var på Rebeccas fältstudieplats och gjorde matematiklektionen så hade de ett tema om vatten och snö. För att konkretisera vattnets kretslopp hade de ett mycket intressant experiment där det synliggjorde för eleverna hur vattnets kretslopp fungerade. Experimentet bestod av en låda som symboliserade haven, sjöarna, molnen, landen (jorden). Man börjar experimentet med att fylla havet med en halv liter saltvatten och sedan tända solen (lampa) över havet. Sedan fyller man molnen med is (alltså lägger is uppe på plastlådan). Vattnet avdunstar från vatten ångan stiger upp i lådans atmosfär. Ångan kondenseras när den träffar molnets kalla yta. Dom små vattendropparna på molnet växer i storlek och faller ner som regn. De första dropparna tar upp till en timme innan de faller, sedan faller de konturnerligt. En sjö fylls med sötvatten som regnar ner för att sedan rinna tillbaka till havet.

Skolans arbete med vattnets kretslopp ger eleverna möjlighet att uppnå målet ”känner till och förstår grundläggande begrepp och sammanhang inom de naturvetenskapliga /…/ områdena” (Lärarförbundet, 2006, s 15). Genom detta experiment blir det tydligt för eleverna tycker vi att se vattnets kretslopp. Man kan prata om det och se konkret vad som händer, smaka på vattnet, koppla det till verkligheten med mera. Eftersom eleverna redan har börjat arbeta med snö och vatten blir det en naturlig del att vattnets kretslopp ska innefattas. Doverborg och Pramling Samuelsson (1999) lyfter att föräldrar eller andra människor i barnens närhet behöver synliggöra naturen och fördelarna med den för barnen samt sätta den i relation till motsatsen, till exempel hur skulle det vara om vi inte hade skogar, sjöar? Vi tycker att man ska plocka in olika experiment i naturkunskapen och tekniken kontinuerligt, för att tydliggöra för eleverna men även för att kunna koppla experimenten till verkligheten.



Tummen upp :)
Kramar Anna-Maria och Rebecca

2 kommentarer:

  1. Detta experiment har jag skrivit om i vår blogg också (grupp 7b). Jag har en bild på hur det ser ut när experimentet pågår. Håller med er om att den ger en större förståelse för hur det går till!

    SvaraRadera
  2. Jag har sett att det står i 7b:s blogg. Det är ett intressant experiment som jag inte sett tidigare men som jag hoppas att det finns mer av. Det konkreta materialet för naturvetenskap och teknik är viktigt. I den skolan jag gjort min fältstudie på har de uppblåstbara planeter. De är inte i skalstorlek men det går ändå se vilken planet som är störst/ minst. Sjöberg (2000) skriver att naturvetenskapen skall främja nyfikenheten, fantasin och kreativiteten tillsammans med andra ämnen. Genom flera intresseväckande material och experiment går det göra naturvetenskapen och tekniken roligare.

    Hälsningar Rebecca

    SvaraRadera