torsdag 27 maj 2010

Utflycktsdag med Stellan :)

Hej på er alla :)
Den 25 maj var vi på uttflyckt med Stellan, det var en intressant och lärrorik dag, trots vädret! Vi fick lära oss allt från Ängserien där vi tittade på artsammansättningen, hur miljön såg ut, vilken jordmånstyp det var. Och Hedserien där vi också tittade på artsammansättningen, markmiljön, jordmånstyp samt myrserien.
Vi började dagen med att åka till Havstenasjön som är en näringsrik sjö (Ängsserien) Därefter begav vi oss mot Blängsmossan (Hedeserien och Myrserien). Mycket givande dag och vi anser att det är viktigt att vara ute i naturen och uppleva tillsammans med barnen/eleverna.

Här kommer lite bilder från dagen, både från Havstenasjön och från Blängmossen där ni kan se vad vi hade för oss ute i naturen :)

Havstenasjön:











Blängmossen:






a href="https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhQDtRWcjE_5vagQGMJvOOyXP355EIhhyphenhyphenETRUQnfRCRI-Ey2sy-rDg1rIgc9ITPAC5CiBtpOEh69Mo03E2-ru_0X1J8wrbBS_cp-dMJoEGTu5eKSCL1_V92dUsNy2gRVMiC-XNlbh-eXuZw/s1600/DSC01772.JPG">



:)

2 kommentarer:

  1. I lärarens handbok (2006) står det under läroplanen för förskolan (Lpfö98) att förskolan skall sträva efter att: ”Utvecklar förståelse för sin egen delaktighet i naturenskretslopp och för enkla naturvetenskapliga fenomen, liksom sitt kunnande om växter och djur” (Lärarförbundet, 2006, s 31). Andersson (2008) belyser att barn bör få positiva natur- och teknikupplevelser redan i tidig ålder för att det sedan ska bli en naturlig del i barnens liv. Detta tycker jag att man bland annat kan koppla till stellans utedag, då jag kan se att när barn/elever får vara ute i naturen kan de koppla samman det praktiska och teorin och få en förståelse för naturen :)
    kram a-m

    SvaraRadera
  2. Just nu känner jag mig väldigt glad över det jag lärde mig när jag var på exkusion med Stellan eftresom jag skall vara vikarie i veckan och då skall jag gå ut med eleverna och tala lite om träd och blommor. Träd är något jag alltid vait dålig på med det känns som jag åtminstånde har lite koll på dem nu. Flera författare (exempelvis Sjöberg, 2000 & Wickman och Persson)beskriver vikten av att utgå från elevernas förkuskaper. Tyvärr är detta något som är svårt när jag endast är vikarie. det samma gäller när vi studenter skall hålla i lektioner med barn och elever som vi knappt känner. jag anser dock att det går att hålla i en skaplig lektion utan att veta så mycket om deras försörståelse men det blir enklare som lärare att hålla i en lektion om man vet vart eleverna ligger till. självklart är det av stor vikt för barnens och elevernas lärande. Wickman och Persson (2008) skriver att man som pedagog skall utmana eleverna där de är i sin utveckling.

    Hälsningar Rebecca

    SvaraRadera