tisdag 1 juni 2010

Tekniken i förskolan och skolan

Jag hade min verksamhetsförlagda utbildning på en förskola som inriktar sig mycket på naturvetenskap och matematik. Detta tycker jag märktes då jag undersökte vilket teknikmaterial förskolan hade. När jag frågade en av pedagogerna om vad de hade för teknikmaterial svarade hon att det är svårt att utläsa vad som är specifikt teknikmaterial. Vi gick runt på förskolan och tittade och vi hittade bland annat mycket teknik i bygg- och konstruktionsrummet. Även i lekhallen använder sig barnen av teknik då de bygger borgar med stora kuddar. Vid bygget av borgarna får barnen prova sig fram till olika sätt att bygga på för att det ska vara så hållbart som möjligt.

På förskolan finns även en slags ljuskrona. Efter att ha samtalat om ljuskronan med pedagogen som visade mig den så förstod jag att de inte hade arbetat med den utan att den mest hängde där som prydnad. Hon uttryckte sig som så att det var en trend inom förskolan att ha sådana ljuskronor nu. Men det jag ifrågasätter då är varför de inte introducerar den för barnen eller arbetar med den? Annan teknik som barnen tränar är till exempel vid matsituationerna då de ska hålla besticken och dela maten med hjälp av dem. Det krävs en viss teknik för att klara av det och övning ger färdighet.

Min verksamhetsförlagda utbildning i skolan hade jag i en årskurs 1. mycket av undervisningen hade fokus på matematiken och läs- och skriv. På skolan har pedagogerna ett litet bibliotek där de samlar böcker som har med ämnena att göra. På teknikhyllan fanns det inte så många lärarhandledningar men de som fanns var rika med idéer om experiment som pedagogen kan göra med eleverna. Från tidigare VFU-perioder på denna skola så vet jag även att de arbetar med NTA som står för Naturvetenskap och Teknik för Alla. Då får skolan låna hem lådor som är fulla med övningar, experiment och handledning för barnen. Då jag medverkade på en sådan lektion var fokus mer på naturvetenskap och om vattnets tre faser; fast, flytande och gasform. Jag bad pedagogerna om att få titta i en sådan låda men ingen av dem hade riktigt koll på vart de var. Till sist fick jag reda på att de stod i källaren till gymnastiksalen. Varför står de där var min första tanke och det är något som jag ännu idag inte har fått svar på.

Reflektioner
Av mina erfarenheter från både förskolan och skolan så drar jag slutsatsen att pedagoger inte lägger lika mycket fokus på tekniken i undervisningen som de kanske borde. Har ni upplevt samma sak?

Jag har även funderat lite kring det här med trender inom förskolan. Är det någon mer än jag som har märkt att förskolorna har material som är ”inne” just nu men som de inte utnyttjar? Vad tror ni det kommer sig och har ni sett några andra trender? Vad finns det för för- och nackdelar? Jag kan se en fördel med dessa trender och det är om pedagogerna arbetar medvetet med materialet. Den fördel som jag kan se är att materialet förnyas på förskolan. Pedagogerna blir inte kvar i samma rutiner som de alltid haft och jag tror att det gynnar barnen om de får nytt material ibland som de kan undersöka och utforska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar