Hur vi ser på skolans undervisning ur ett etiskt perspektiv
Lärare i tidiga åldrar tar ofta inte in datorn i undervisningen vilket kan bero på att de är rädda för tekniken och känner sig osäkra att ta till sig ny kunskap. En anledning kan vara att de inte ser datorn som ett hjälpmedel utan mer som ett hinder. Författarna Ginner & Mattsson (1996) skriver att datorn har kommit att genomsyra många former av mänsklig verksamhet samt att vi är i en samhällsförändring som är orsakad av det tekniska systemet. Vi anser att det är viktigt att använda sig av datorer i undervisningen för att det är en viktig del i vårt samhälle och framtid. De olika tekniska systemen kan få olika konsekvenser i framtiden, men samtidigt går den tekniska utvecklingen framåt vilket gör att man kan förespå konsekvenserna inom tekniken.
Vi diskuterade vem som bär ansvaret för vår natur och vi menar att alla individer har ett ansvar. Vi ser vikten av att som lärare medvetandegöra för eleverna hur deras handlingar påverkar miljön och vad det kan bli för konsekvenser. Å andra sidan kan det bli ett problem när många människor är inblandade och ingen känner att dess handlingar har någon betydelse i det stora hela - vi ser inte alltid konsekvenserna av att vårt eget handlande. ”Genom att eleverna tidigt blir bekanta med tekniken, genom att de får lära sig hur tekniken fungerar, kan man motverka att det uppstår en klyfta mellan allmänhet och experter. Lika viktigt är att eleverna blir medvetna om de hot mot miljön och människor som vi står inför idag. De kan då själva komma att lämna bidrag till ett humanare och miljövänligare tekniksamhälle” (Ginner & Mattsson 1996, s. 87). Vi är av samma åsikt som Andersson (2008) som menar att man bör hitta en balans mellan en realistisk beskrivning av miljöproblemen men även att alla kan göra något åt det. Vi ser också vikten av att man som pedagog utgår i det lilla som sker i barnens vardag som till exempel vad som händer när man slänger ett bullpapper i naturen.
Ginner och Mattsson (1996) skriver att no-undervisningen upplevs som tråkig för många elever och att datorer används för sällan som hjälpmedel. Ungdomar är medvetna om att nv och teknik ger bättre möjligheter på arbetsmarknaden. Hur kan vi som lärare agera för att få eleverna intresserade? Vi menar, precis som Andersson (2008), att barn bör få positiva natur- och teknikupplevelser redan i tidig ålder för att det sedan ska bli en naturlig del i barnens liv.
Vi diskuterade var vi kan hitta i etiken i våra valda områden (natt och dag samt moln). Vad gäller moln menar vi att vi kan se etik genom att elever upplever dem olika; vissa kanske tycker att mörka moln är hemska medan andra tycker de är fascinerande. Alla tycker olika – det finns inget rätt och fel.
Klaar tog upp på föreläsningen att man som lärare kan använda dagstidningar i undervisningen för att utforma ett aktuellt innehåll där eleverna får inflytande samt att de sannolikt har ett intresse för området, vilket vi tyckte lät som en bra idé.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar