Hejsan bloggen :)
Denna vecka har vi haft handledning och grupparbetet. Vi har arbetat tillsammans med att ta reda på fakta och dylikt för att komma vidare i vår kunskaps utveckling, lånat böcker och tittat i gamla böcker. Under handledningen så passade inte riktigt vår handledare till oss då han inte var inriktad mot vårat fenomen "dag & natt" men vi fick ända ta del av intressant fakta kring fenomenet ljuset.
Det som hade varit det opptimala var om vi kunde fått en handledning som hade hjälp oss vidare i vår utveckling. Men det vi har fokuserat på är att börja med vår kunskap och börjat att ta reda på kunskap om tiden, så här långt har vi kommmit än så länge:
Tid -
Andersson 2008 skriver att Jorden kretsar, som många andra planeter, kring solen i en elliptisk bana. Det tar Jorden lite mer än 365 dygn att färdas ett varv runt solen. Detta kallas ett solår. Ett år har ju vanligen 365 dygn, så för att inte komma i otakt med solåret lägger vi till ett dygn vart fjärde år. Detta året kallas skottår, då har februari 29 dagar istället för 28. Torstensson m.fl. (2000) skriver att Jorden snurrar runt sin osynliga axel på 24 timmar, det vill säga ett dygn. Jordaxeln är en tänkt axel som går från nordpolen genom jordens medelpunkt till sydpolen. Runt den vrider sig jordklotet åt öster. Andersson (2008) menar att det är denna lutning som är orsak till våra årstider. Barnens lexikon (1994) poängterar att när norra halvklotet lutar mot solen får vi sommar. Då är dagarna längre än nätterna. På hösten blir dagarna allt kortare. När norra halvklotet lutar från solen får vi vinter. Dagarna är kortare än nätterna. Sedan blir dagarna allt längre när det blir vår. När vår del av jordklotet är vänd mot solen får vi dag och då är det natt på andra sidan. Andersson (2008) presenterar en undersökning där 40 procent av de intervjuade barnen, i åldern 9-16, anser att jorden stationär, alltså stillastående och inte roterande. Torstensson m.fl (2000) menar att när en plats på jordytan försvinner in i den skugga som täcker halva klotet, tycker man där att solen går ner. När platsen kommer ut ur skuggan, upplevs det som att solen går upp. Under dagen tycks solen röra sig i en bana över himlen från öster till väster; i själva värket är det jorden som vrider sig. Eftersom jorden snurrar åt öster ligger alla platser väster om oss efter oss i dygnstid.
Andersson helhetsyn (2008) menar att förklaringen, till växlingen mellan dag och natt, bygger på att man betraktar jord och sol från en punkt i rymden. Solen sänder ut ljus längs räta linjer, vilket gör att halva vårt klot hela tiden ligger i skugga. Eftersom Jorden roterar runt sin egen axel, ett varv på 24 timmar, upplever man växlingar mellan natt och dag.
Hoppas ni finner läsningen intressan :)
onsdag 24 februari 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar