fredag 5 mars 2010

Seminarium Mål och bedömning

Eftersom vi i vår grupp inriktat oss på at få en allmän överblick över vårt valda område har vi tidigare fokuserat på att skaffa oss relevant bakgrundslitteratur. Vi har därför inte valt några mål att utgå ifrån. Vi har fortfarande inte valt vilket område inom temat ”dag och natt” vi skall inrikta oss på men vi har börjat fundera ut vilka läroplans samt kursplansmål vi kan använda oss av.



I vårt arbete med temaområdet ” Natt och Dag” har vi valt följande mål utifrån läroplaner samt kursplaner.

Mål att sträva mot för de naturorienterande ämnena
Skolan skall i sin undervisning i de naturorienterande ämnena sträva
efter att eleven
beträffande natur och människa
– tilltror och utvecklar sin förmåga att se mönster och strukturer
som gör världen begriplig samt stärker denna förmåga genom
muntlig, skriftlig och undersökande verksamhet,

Läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94)
Mål att uppnå i grundskolan:
Skolan ansvarar för att varje elev efter genomgången grundskola:
Känner till och förstår grundläggande begrepp och sammanhang inom det naturvetenskapliga, tekniska /…/ kunskapsområden.

Läroplanen för förskolan (Lpfö 98)
Förskolan skall sträva efter att alla barn
Tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld,
Utvecklar förståelse /…/ för enkla naturvetenskapliga fenomen. (Lärarförbundet, 2006, s 31)

Eftersom vi kände att vi inte kunde fortsätta med att planera utvärdering till vårt tema när vi inte vet vad vi skall inrikta oss på valde vi istället att inrikta oss på intervjuerna vi skall göra med barn ifrån förskolan samt skolan. Följande är vad vi kom fram till.


Vad är natt?
Vad är dag?
Hur vet man att det är natt?
Hur vet man att det är dag?
Hur blir det dag och natt?
(Varför är det mörkt på natten?)
(Varför är det ljust på dagen?)
Vad är en jorden? Hur ser jorden ut? Kan du rita hur jorden ser ut?

Antal elever 3 förskolebarn, 3 skolbarn, enskilda intervjuer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar