måndag 8 februari 2010

Gruppen Seminarium

Seminarium 29/1 2010

Läroplanen:
Naturvetenskap har två huvuduppgifter. Den ena är att intressera eleverna för naturvetenskapen och förmå dem att bygga kunnande om arbetssätt, begrepp och teori. Den andra är att bidra till att eleverna kan orientera sig i den komplexa omvärlden. Skolans uppgift är här att ge överblickar och sammanhang och skapa engagemang för olika frågor och problem. Naturvetenskapen klarar inte detta på egen han utan det att ett samarbete måste ske med andra ämnen. (Andersson)

Naturvetenskap
•Hur allt hänger samman om världen
•Förstå och göra omvärlden mer begriplig (Andersson)
•Ämnen eller vetenskaper som handlar om att beskriva och förstå naturen runt oss, ämnen som bilogi, fysik, kemi, samt geologi, geografi astronomi (Sjöberg)
•Se naturkunskapen som en helhet ( Sjöberg o Andersson)
•Dimensionerna,
•Produkt: ett substantiv, något som existerar, lagar och begrepp sånt som har vuxet fram
•Process: verb, metoder och arbetssätt, något man gör, man utvärdera och förändrar hela tiden.
•Social institution: vetenskapens roll i samhället kunskaper om naturvetenskapen ämnen i stället för i.
•Naturvetenskapen vill förklara och ställa upp teorier och hur allt det hänger samman. Varför?

Skillnad
natur = svarar på varför
tekniken = svara på frågan hur

Kursplan teknik
• För att förstå tekniken roll och betydelse måste relationen mellan mänskliga behov och teknik behandlas. Undervisningen skall belysa konsekvenra och effekter och individ, samhäll och natur av en viss teknikanvändning. Konsekvenra av värderingsfrågor intressekonflikter förändrade livsvillkor och ekonomi uppkomna i samband med teknikanvändning ska belysa och diskuteras. (Ginner)
Teknik
• Är något som människan sätter mellan sig själv och sin omgivning för att tillgodose olika behov dvs den bygger broar. (Ginner)
• Teknik handlar om problemlösning
• Teknik är tillämpad naturvetenskap/ naturklagarna
• Teknik har praktiken och naturen har teorierna och dem är beroende av varandra. Teknik är människans metoder att behärskar naturen. Naturen är naturgjord och tekniken är människogjord. (Ginner o Sjöberg)
• Teknik är något som människan har runt omkring sig, tex maskiner


Ämnesdidaktik
• Didaktiken kom därför inledningsvis att framförallt bli forskning kring undervisningens metoder; hur man ska undervisa så att naturvetenskap, blir engagerande samtidigt eleverna lär sig på ett effektivt sätt. (Wickman)
• Sjöberg skriver att det inte räcker att ha en generella kunskap utan man måste även ha kunskap inom ämnen.

• Vad? Var? Varför? Hur?

Ämnesteorier/ämneskunskaper
• Ämneskunskaper omfattar det som man lär sig när man läser biologi, fysik, kemi eller geovetenskap vid högskolan eller universitet och även sådana kunskaper som lärare på egen hand skaffar sig om innehållet genom egen läsning. (Wickman)

Våra tankar:
• Natur och teknik begreppen man behöver tänka på elevernas olika bakgrunder och erfarenheter för att eleverna kan ha olika social och kulturella bakgrunder som kan ha betydelse för hur de ser och uppfattar natur och teknik. Det är något som både Lpo och Lpfö förespråkar detta.
• Lärarna måste våga använda sig av att laborera och går ut i naturen. Lärarna ska vara medforskare med barnen, vilket även förespråkas i läroplanen.

Gruppen erfarenheter av naturvetenskap och teknik:
• Uppfattas som roligt.
• Lärarna kopplar inte alltid undervisningen till elevernas erfarenheter. Det är viktigt som pedagog att koppla undervisningen till elevernas vardag och erfarenheter för att eleverna ska se samband mellan teori och praktik.
• Glädjen i förskolan, försvinner senare i skolan.
• Vi gör det för komplicerat vilket kanske kan bero på att vi har så mycket erfarenhet så vi krånglar till det. Barnet i tidigare åldrar kräver enkla svar och vi kan vara rädda för att ge enkla svar.
• Sjöberg skriver att didaktik är en del av den generella pedagogiken. Snäv betydelse av didaktik, Vad och hur och varför. Didaktiken handlar om värderingar som ligger bakom urval och strukturering av undervisningen innehåll. Ämnes didaktik –ämnesdidaktik, didaktisk övervägande knutet till det som vi talas om som ämne.
• En reflekterande lärare skall kunna diskutera dess frågor både med sig själv, kolleger och eleverna. Problemställningen måste vara det centrala och man måste hämta information får väldigt många områden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar