tisdag 1 juni 2010

Naturvetenskap och matematik

Som jag har nämnt tidigare så arbetar förskolan där jag hade min VFU mycket med matematik och naturvetenskap. När jag observerade det material som fanns på förskolan hittade jag påsar med uppgifter för barnen. Materialet fanns för barnen på avdelningen med 3-5 åringar och pedagogerna arbetar med det ute i skogen. Jag lägger ut några bilder på materialet för tat ge er idéer. Själv tycker jag att materialet är bra då det är både matematik och naturvetenskap tillsammans. Barnen måste använda sig av naturen för att lösa den matematiksa uppgiften. När jag har varit ute med barnen i skogen har de haft jätteroligt med dessa uppgifter. De går även att använda på gården om det finns tillgång till lite skog.


Här kommer bilderna:


Hoppas att dessa bilder kan bidra med lite idéer till hur man kan arbeta med naturvetenskap integrerat med andra ämnen. Ha det bra!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar