tisdag 1 juni 2010

Teknik på förskolan och skolan.

Teknik på förskola och skola

När jag har varit ute på förskolan och skolan har jag uppmärksammat mer teknik på förskolan än på skolan. Detta kanske beror på att materialet på förskolan är synligt för samtliga, medan det på skolan plockas undan i diverse förråd.

På förskolan har de ett rum som är till för de äldsta barnen på avdelningen (de är en åldersblandad avdelning). I det rummet finns en del där de kan bygga med diverse redskap som; duplo, runda träklossar, toalettpappersrullar och kaplastavar. Jag har sett barnen konstruera allt från höga torn till byggnader som hus och slott. I den andra delen av rummet kan barnen välja att pussla, arbeta med pärplattor, måla eller tillverka halsband. På förskolan finns det även ett rum där de kan bygga med lego, vilket uppskattas mycket av barnen.

Jag kan inte påstå att jag hittat mycket teknikmaterial på skolan. Vid ett tillfälle fick eleverna konstruera ljusstakar av lera, vilket blev någon form av konstruktion. Detta var väldigt uppskattat av eleverna. Hur ska man forma leran för att det ska likna en ljusstake? Vad fungerar? Vad fungerar inte?

Jag tycker att det är sällan som eleverna arbetar med just teknik på skolan, medan jag kan se det utövas mer på förskolan. Vad detta kommer sig har jag ingen aning om, men jag kan tycka att tekniken faller i skugga på skolan. Beror det på att skolorna saknar kompetensen för att arbeta med teknik?

Teknik anser jag är ett viktigt ämne och det får oss att arbeta på många olika sätt. Jag minns när jag på högstadiet fick bygga en bil med hjälp av bl.a. aluminiumburkar. I efterhand kan jag se hur ämnesintegrerat arbete det var. Jag tror även att det är på detta sätt vi ska arbeta, integrera flera ämnen i ett.

1 kommentar:

  1. Jag har märkt precis som du att tekniken kommer lite i skuggan i skolan. Jag tror att det kan bero på det som du även skriver om i ditt inlägg, ämnesintegration. Genom att integrera tekniken med andra ämnen blir inte ämnet teknik lika tydligt för oss som observerar eller för eleverna. Kan detta vara en av anledningarna till att vi inte har sett så mycket teknikundervisning i skolan?

    SvaraRadera