onsdag 2 juni 2010

Naturvetenskap existerar med gör tekniken det?

Teknik i skolan
Som jag skrivit i ett tidigare inlägg så ser jag relativt mycket naturvetenskap i skolan. På min fältstudieplats har de för tillfället talat om jordens uppkomst och kommit in på de olika planeterna. Naturorienterade ämnen är något som finns med på schemat varje vecka. Teknik däremot är något som jag oftast inte kommer in i schemat förrän i högstadiet. Dock kan ju vissa lärare ta in tekniken i skolans undervisning. Jag anser att detta kan bero på lärarnas förhållningssätt till tekniken i skolan. Flera lärare jag talat med ser inte vikten i tekniken. Enligt vissa lärare hör exempelvis konstruktion hemma i fritidshemmet. Jag tror även att vissa lärare har svårt att veta vad som är teknik och skillnaden på vad som är teknik och vad som är naturvetenskap. Sjöberg (2000) beskriver skillnaden mellan dessa två ämnen. De är sammanlänkande men naturvetenskapen kan ses som ”veta varför” något är som det är medan tekniken kan ses som att ”veta hur” något fungerar. Jag har fortfarande svårt att alltid kunna urskilja ämnena åt men jag börjar bli ganska säker. Jag tror att många lärare i både förskolan och skolan behöver få de två begreppen förklarade för att kunna urskilja och introducera tekniken. På min fältstudie ser de naturvetenskapliga experiment som teknik.
De tekniska material som jag sett på skolan är en elektroniklåda, där eleverna kan koppla olika strömkretsar. Min handledare hade inte använd den på ett tag, men jag antar att igen annan på skolan har gjort det på ett tag heller då batterierna var fulla av batterisyra. Jag tycker at det är mycket bra att skolan har så mycket naturvetenskap och experiment men det är synd att inte tekniken tillvaratas i större utsträckning.

Datorn är en teknisk uppfinning som ändvänds i skolorna dock i alldeles för liten utsträckning. I de yngre åldrarna i skolan och i förskolan används datorn för att spela olika lärospel och som en skrivmaskin. Men möjligheterna med datorn är många och borde utnyttjas i oftare än den gör idag. Ta vara på de elevernas kunskaper om datorn och introducera de olika aspekterna av datorn för de som inte har lika stor kunskap om den. Ginner och Matsson (1996) ställer sig frågan ”vad vi kan lära oss av hackers?” Varför kan vi pedagoger inte använda de elever som kan och är intresserade av datorn för att förklara dess innehåll för de andra eleverna. Detta är något som jag sett då och då i skolan. Det har det varit äldre elever som lärt yngre elever att skriva på word. Varför inte gå utanför skivandet och dataspelandet genom lärospel.


Teknik i förskolan
När jag undersökte matematikmaterialet i förskolan kom jag fram till att även teknik och matematik kan smälta in i varandra, detta genom konstruktionen som både innehåller matematik samt teknik. Hela avdelningen är fylld med olika konstruktionsmaterial så som lego, kapplastavar, stora kuddar, kulbana och flera ovanligare material som barnen kan konstruera med. Pedagogerna tar vara på de olika konstruktionsmöjligheterna och låter barnen få olika bygguppdrag. Barnen fick exempelvis uppdrag att bygga en pulkabacke med kantigt material. Det här övar barnens förmåga att tänka tekniskt. Sjöberg (2000) skriver att pojkar och flickor har näst intill lika mycket erfarenhet av ny teknologi dock är det nästan enbart pojkar som uppger att de har öppnat en kloka, radio, dator med mera för att ta reda på hur de fungerar. Jag tycker att förskolan och skolan har en viktig del i att göra alla intresserade av tekniken. Ett bra och intressant sätt att göra detta är att öppna upp olika tekniska saker. Det är något som pedagogerna gjort på avdelningen någon gång då och då (kanske vart annat år) men jag vill se mer utav det i både förskolan samt skolan. Ginner och Mattsson (1996) skriver att det är viktigt att elever skall bli bekanta med tekniken för att motverka att en klyfta blidas mellan allmänheten och experterna. Genom att undersök hur olika tekniska föremål fungerar kan barn och elever få en insikt i all den teknik som finns omkring dem. På förskolan finns inget specifikt elektriskt teknikmaterial vilket jag tycker är synd. Jag anser att man kanske inte nödvändigtvis behöver det utan istället använda den teknik som drivs av elektricitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar