fredag 5 mars 2010

Naturkunskap i skolan och förskolan

Snöexperiment

När jag var och besökte min fältstudieplats i en årskurs två blev jag positiv överraskad över den mängd naturvetenskap eleverna verkar ha. Både naturvetenskap och teknik är något som jag till viss del saknat på de skolor jag haft vfu, fältstudier och arbeta på. Ofta arbetar eleverna med olika sorters djur men där någonstans slutar naturvetenskapen.

Eleverna i klassen håller för tillfället på med att undersöka snö och vatten. Läraren berättade om arbetets gång och jag fick titta i elevernas böcker. Det de arbetar med är följande. Hur smälter snön snabbast? om snön är hårt packad i en skål eller om den är löst packad som i den andra skålen? I vilken skål blir det kvar mest vatten när snön har smält? Eleverna fick se att snön har högre densitet är vattnet. Eleverna provade även termoseffekten och fick studera vilken snö som smälter snabbast om de sätter på några skålar olika mycket kläder. Elevernas slutsats blev att den skålen med mest kläder skulle bli varmast. Det är en slutsats dragen ifrån deras egna upplevelser, när de har på mycket kläder blir de varma. Men eftersom snön redan är kall isoleras istället kylan och snön smälter långsammare. Eleverna fick även gissa vart snön smälter snabbast, i kylskåpet, i ett skåp i klassrummet eller vid ett element. Under fortsättningen på temat om snön fick eleverna spekulera om vilken snö som är renast, den snön ifrån gången eller snö som nyss fallit och är därmed orörd eller den snön som blivit som ett snöblock. För att ta reda på vilken snö som var renast tog de in snön för att smälta den och sedan silade de vattnet genom ett filter. Eleverna slutsats var att snön vid gången var absolut odrickbar men förutom lite stenar gick vattnet från snöblocket att dricka. Vattnet från den orörda snön var mycket drickbart.

Efter varje experiment fick eleverna rita samt beskriva vad de varit med om och vilken slutsats de drog utifrån experimenten. Genom att både rita och skriva anser jag att eleverna får en mer bestående kunskap och förståelse för uppgiften. Ju mer sinnen eleverna får använda desto mer kunskap fastnar. Jag tycker att det är mycket bra att eleverna får en chans att både dra slutsatser ifrån sina hypoteser och sedan få göra experiment för att se om dessa är sanna. Att utgå ifrån något som är aktuellt tycker jag är en god idé eftersom eleverna då har en klar bild över vad snön innebär. Det är viktigt att ta vara på det som finns omkring barn och elever för att ge dem en större förståelse samt ta vara på deras intresse.

Den frysta vanten

En annan historia om naturkunskap och att ta var på barnens intresse kommer ifrån förskolan. Min handledare där berättade en intressant historia om en stel vante. Denna vante hade legat ute under en lång tid och hade blivit både kall och stel. Några barn hittade denna vante och tog den till en pedagog som genast tog chansen att ta vara på barnens intresse. Barnen fick fundera ut vad de kunde göra för att få vanten att inte vara stel längre. Ett barn hade idén att slå på vanten med en spade. Idén fungerade inte riktigt och ett annat barn kom med förslaget att ta in vanten och det gjorde de. Jag tycker att man som lärare skall låta barnen och eleverna få prova sig fram och inte endast låta de ta den rätta vägen. Genom att prova olika tillvägagångssätt anser jag att barnen får en större förståelse då de ser vad som inte fungerar, vad som fungerar lite samt det som fungerar riktigt bra. Jag anser att det går att spinna vidare med idén om den frysta vanten ytterligare till exempel genom att lägga ut vanten igen. Många gånger tror jag att pedagogen på förskolan vill ha med alla barn i det ytterligare arbetet med den frysta vanten. Visserligen är det bra att kunna utgå från några barns intresse för att göra en hel barngrupp intresserade men jag anser att det kan räcka med att ha den barngrupp som först var intresserade av vanten. På så vis utgår pedagogen från de barnens intresse och förförståelse. Någon annan gång kanske några andra barn hittar något intressant som pedagogen kan utveckla med dessa barn.

Snöiga hälsningar från Rebecca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar