torsdag 1 april 2010

Sammanfattande Intervju!


Barn 4År : "Det är ju en rymdraket som åker runt till alla länder och släcker lampan... och då blir det ju natt" :)

Hej!

Det har varit intressant och givande att gå ut och intervjua barn/elever tycker jag. Har även varit ett intressant sätt att börja sin planering av ämnet, något som jag inte har gjort förut. Genom detta kan man få med sig barnens/elevernas tankar, förståelse samt förkunskaper med mera vilket jag finner givande och på så sätt kan man utveckla sin lektionsplanering efter barnen/eleverna :)

I mina intervjuer på skolan om vad de hade för tankar om Dag och Natt var blandade. Men utifrån de eleverna som jag intervjuade så sa alla att på dagen är det ljust och man är uppe och leker samt på natten är det mörk och man sover. En tjej och en kille sa att det var moln som gjorde så att det blev dag och natt (mörka moln på natten och ljusa på dagen) ! En i skolan sa att det är ju solen som åker runt jorden så att det blir ljusare och ljusare samt solen går upp det blir dag och solen går ner då blir det natt. En elev gjorde kopplingen att det var ju ljusare på sommaren och så kunde man ju titta på klockan så kunde man veta om det var dag eller natt.

I mina intervjuer på förskolan så svarade de även att på dagen är man uppe och leker och på natten så sover man. En sa att det var "jorden som snurrade först sakta, först solen i rymden och så lyser solen i rymnden och så snurrar den och då blir det natt" Ett annat barn sa även det att solen går upp och det blir ljust och när solen går ner blir det mörk, solen gör det ljust! ett av barnen sa att det var en rymdraket som åkte runt till alla länder på jorden och släckte lampan och då blev det natt!

Utifrån mina sammanfattade intervjuer så kan ja se att det är väldigt abstrakt och svårt att greppa dag och natt. De barn/elever hade många olika funderingar som var intressanta att ta del av, så det ska bli spännande att få genomföra lektionen sen med barnen/eleverna och se ifall deras tankar och syn om natt och dag förändras! Själva intervju formen tycker jag är bra för barn och elever har många olika tankar om vad olika saker och ting är och jag tror att om man tillsammans pratar/samtalar om olika saker att det kan leda till en förståelse både för barnet och pedagogen, leda till en insikt och att man utifrån det hjälps åt och utveckla varandra.



Kram från Anna-Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar