torsdag 1 april 2010

En liten reflektion kring hållbar utveckling och annat :)

Där jag jobbar lite extra ibaland har de börjat med ett tema om lärande för hållbar utveckling där barnen får ta del av att ta hand om miljön och värna om den. Lärande för hållbar utveckling innebär ett förhållningssätt som ska bidra till en utveckling som är socialt, ekonomiskt och mijlömässigt hållbar. En viktig del i lärande för hållbar utveckling är barnens delaktighet och inflytande.

De har till exempel tillsammans med barnen pratat om källsortering och har låtit barnen ta med sig saker hemmifrån som de har fått sortera på förskolan. De är ofta ute i naturen och pratar om den hållbara utvecklingen tillsammans med barnen. De använder sig av barnens frågor och funderingar och tar tillsammans reda på fakta; till exempel när de var ute i skogen så såg barnen ett stort spår i snön och de undrade vilket djur som hade gått där? De samtalade med barnen och deras fantasi var obegränsad allt från nyckelpigor till tigrar och utifrån detta så tog de kort på språet och sedan på förskolan så tittade de i böcker och kunde lista ut vilket djur som hade gått där i skogen och utifrån det så tog de reda på mer om det djuret, hur det levde och så vidare. Alla barnen var intresserade och nyfikna och ville vara med och undersöka :) Detta tycker jag är ett bra sätt att utgå ifrån barnens tankar och funderingar och detta gynnar både barnen så som pedagogerna.

En liten idée som de hade genomfört i sommras var att de hade tillsammans med barnen pratat om olika växter och så hade barnen fått plocka en favorit växt som de hade fått ta med sig till förskolan där de hade fått måla av det eller trycka det på ett papper som de sedan hängde upp som konstverk på förskolans väggar och därefter hade de prata igenom om växterna utifrån barnens konstverk! Vilket jag tycker var en mycket bra idée och jag tror att barnen kunde koppla kunskapen till deras konstverk.

Förskolan håller på och arbetar med de miljömål som finns för Grön flagg (Grön flagg är ett förenklat miljödelningssystem anpassat för barn och ungdomar och innebär ständiga förbättningar och fortlöpande miljöarbete) med att öka barnens inflytande i vardagen, att öka kunskapen om vatten, att lära känna och utforska möjligheterna i deras närmiljö med mera. Detta tycker jag är bra och intressant att arbeta utifrån med barnen. Att man som pedagog tillsammans med barnen poängterar vikten av våran miljö och hur viktigt det är att vi tar till vara på den. Jag tror att om man till exempel är ute i naturen mycket med barnen och att de får ta del av naturen blir på lång sikt "rädda" om den och har då ett omsorgs tänkt kring naturen och hur viktig den är. Vad tycker ni? :)

kramar Anna-Maria

3 kommentarer:

  1. Jag tror också att det är viktigt att vara i naturen mycket för att få barnen att bry sig om den och att de lär sig att uppskatta den. Det är väl samma sak som med matematiken, bara för att man räknar när man dukar innebär inte det att barnen lär sig matematik, utan det är pedagogens uppgift att synliggöra matematiken för barnen, vilket Doverborg och Pramling Samuelsson (1999) lyfter i "Förskolebarn i matematikens värld". Med det menar jag att pedagoger och föräldrar eller andra människor i barnens närhet behöver synliggöra naturen och fördelarna med den för barnen samt sätta den i relation till motsatsen, hur skulle det vara om vi inte hade skogar, sjöar osv.

    SvaraRadera
  2. Att utgå ifrån barnens intresse gör ju att de blir aktiva i sitt eget lärande och de här exemplen som du visar på låter ju verkligen stimulerande. Jag tror även att det blir ett bra arbetssätt för pedagogerna för det bjuds säkerligen på många tillfällen att arbeta kring natur och teknik. Elfström & Nilsson m.fl (2008)lyfter fram hur viktigt det är att utgå ifrån barnens egna intressen och att de ska få utforska samt äga sina egna frågor och detta gavs möjlighet till när de fick syn på spåret i snön och att pedagogerna sedan gav tid till att följa upp detta.

    SvaraRadera
  3. På min sons förskola har dem idag grävt ner en bräda med fastspikade bananskal, äppelskrutt, en trasig ballong, ett godispapper mm. Om en månad ska barnen få gräva upp brädan och se vad som har hänt och detta tycker jag är ett bra sätt att konkretisera för barnen ungefär hur lång tid det tar för olika saker att komposteras i naturen. Vissa av dessa saker kommer ju att se likadana ut när brädan grävs upp!
    //Evelina Eckerlid

    SvaraRadera